Wpływ magnezu na nasz organizm

U większości ludzi niedobór magnezu nie jest diagnozowany, zapewne w tym momencie zastanowisz się dlaczego? Magnez badany z surowicy nie odzwierciedla wewnątrzkomórkowego magnezu, który stanowi ponad 99% całkowitego magnezu w organizmie! Badania wykonane w USA pokazały, że nawet 50% amerykanów posiada niedobory magnezu! Co się składa na tak duże niedobory magnezu u całej populacji? Nadmierne spożywanie leków, spożywanie przetworzonej i rafinowanej żywności, spadek ilości magnezu jak i innych mikroelementów w uprawie żywności, … jest to tylko kilka przyczyn niedoborów tak ważnego pierwiastka, niezbędnego do życia, jakim jest magnez. Do niedoboru magnezu może się także przyczyniać nadużywanie alkoholu lub kawy! Pokarmy z dużą zawartością tłuszczów, błonnika, fitynianów zmniejszają wchłanianie magnezu w przewodzie pokarmowym, natomiast nadmiar fosforanów w pożywieniu zwiększa jego wydalanie

Stosunkowo niskie spożycie magnezu oraz jego zawartość w organizmie może doprowadzić do:

  • osteoporozy,
  • cukrzycy,
  • chorób sercowo-naczyniowych
  • nadciśnienia!
  • drętwienie i mrowienie kończyn dolnych,
  • wypadanie włosów oraz łamliwość

W jaki sposób możemy uzupełnić niedobory magnezu?

Oczywiście dużo pokarmów zawiera magnezu, lecz są to ilości stanowczo zbyt małe. Wiele osób proponuje spożywanie suplementów lub leków, natomiast w większości z nich dawki są zbyt małe lub postać magnezu jest słabo przyswajalna dla człowieka. Magnez wykazuje najlepszą wchłanialność poprzez skórę! Dlatego najlepszym sposobem na uzupełnienie magnezu są kąpiele w:

  • Siarczanie magnezu
  • Chlorku magnezu

Kąpiele powinny być wykonywane w magnezie dobrej jakości, skutecznym sposobem, także jest moczenie nóg w siarczanie bądź chlorku magnezu!

Natomiast dla zwolenników przyjmowania pierwiastków doustnie, mogę polecić formy magnezu w postaci jabłczanu lub cytrynianu magnezu. Inne formy magnezu przykładowo: węglan, wodorotlenek i tlenek magnezu są znacznie trudniej wchłaniane niż chlorek czy siarczan magnezu ze względu na słabą rozpuszczalność w wodzie.

Co nam daje odpowiedni poziom magnezu?

Badania wykazały: na podstawie 8-letniej obserwacji ponad 40 000 mężczyzn stwierdzono zmniejszone ryzyko udaru mózgu u osób poddanych stałej suplementacji Mg!

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5786912/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5105038/

https://blog.lucybee.com/health/need-magnesium/

Iso H., Stampfer M.J., Manson J.E. i wsp. Prospective study of calcium, potassium and magnesium intake and risk of stroke in women. Stroke 1999; 30: 1772–1779





INNE ARTYKUŁY